about

I've been a fan of Barbara and her band for a couple of years. I love her sensibility as a composer. She's deeply embedded in the jazz tradition, but is by no means bound by it. Her compositions happily embrace other influences; the sounds that she creates are fresh, gorgeous, soulful. Not surprisingly, her band attracts fantastic musicians. (...)” - John Edwin Mason

Geboren in Wien, Österreich (1975), schon als Kind vom „Hollywood-Jazz“ der 30er, 40er und 50er beeinflusst, hat Barbara erst relativ spät zum Jazz gefunden. Im Alter von sieben Jahren nahm sie für die nächsten sieben Jahre Klavierunterricht. Ihr Jazzpiano-Studium begann sie nach ihrer Ausbildung zur Buchhändlerin mit 23 Jahren bei Paul Urbanek am Gustav Mahler Konservatorium (2004 diplomiert). 

Ihre Vorbilder sind jedoch mehr Big Band Leader als Pianisten, angefangen bei Duke Ellington, Count Basie, Oliver Nelson über Thad Jones / Mel Lewis, Gil Evans und bis hin zu Maria Schneider. 

2009 hat sie ihre Big Band gegründet.

Seit die in Österreich geborene Jazz-Komponistin und Pianistin Barbara Bruckmüller denken kann, hat sie der Big Band Sound in seinen Bann gezogen. Sie war fasziniert von der Energie und dem Rhythmus, die von den Swingbands und Tanzorchestern der 30er und 40er Jahre ausgingen. Später, während ihres Jazzklavierstudiums, wurde sie auf die Musik von Oliver Nelson, Gil Evans, Mel Lewis/Thad Jones, Bob Brookmeyer und Maria Schneider aufmerksam und entdeckte, dass eine Big Band nicht nur von ihrer Kraft lebt, sondern auch eine breite und tiefe Klangpalette bietet. 

Während ihres Studiums schrieb Barbara ihre ersten Big Band Kompositionen und Arrangements und gründete ihr eigenes Orchester. Sie hatte das Glück, dieses mit sehr bekannten und einigen der besten österreichischen und internationalen Jazzmusikern, wie dem Posaunisten Robert Bachner (Vienna Art Orchestra), der aufstrebenden Saxophonistin Viola Falb (Falbfiction, PHOEN) oder dem verstorbenen Bassisten Paulo Cardoso (Art Farmer, Benny Golson, Kenny Kirkland) besetzen zu können. 

2013 bekam sie für ihr Debütalbum „Barbara Bruckmüller Big Band“, welches hauptsächlich Eigenkompositionen beinhaltet, den „Preis der deutschen Schallplattenkritik“ und hatte die Ehre, Arrangements und Kompositionen für Christian McBride, sowie für Peter Herbert ( „Bass Instinct“) und „The Su'Sis“ zu schreiben. 

Ein Jahr später nahm Barbara die nächste CD auf, für die sie traditionelle Wiener Lieder für die Big Band arrangierte („Mei Muatterl war a Weanarin“). 

2015/2016 war ihre Big Band die „Stage Band“ im Jazz & Music Club Porgy & Bess, Wien. Für diese Konzertreihe schrieb sie unter anderem Filmmusik zu Alfred Hitchcocks Stummfilm „The Lodger“, welche von ihrem kleinen Ensemble live zum Film gespielt wurde und arbeitete mit Spoken-Word-Artist Wadud Ahmad aus Philadelphia zusammen. 

2017 erhielt Barbara ein Kompositionsstipendium des österreichischen Bundeskanzleramtes. Damit schrieb sie „A Chain of Moments – A Suite in Five Parts for Piano, Strings and Jazz Orchestra“ und eine Suite für Thelonious Monk „MONK, you KNOW!?“, wo sie die 15-köpfige Band um ein Streichquartett erweiterte. 

Ihre neueste Arbeit „The Spaces Within and Without“ wurde gerade im Porgy&Bess, Wien präsentiert und derzeit arbeitet sie an ihrer nächsten Aufnahme „The Blackbird Knows Them All“.

Born in Vienna, Austria (1975), though she was already influenced by the „Hollywood-Jazz“ of the Thirties, Forties and Fifties as a child, it took her a long time to realize her true love for Jazz. At the age of seven she had started learning playing the piano at a local music school for the next seven years. After a short career as a bookseller she finally enrolled as a jazzpiano student of Paul Urbanek at the age of 23 and graduated 2004. 

Though, her idols are not so much pianists, but rather big band leader such as Duke Ellington, Count Basie, Oliver Nelson, Thad Jones/Mel Lewis, Gil Evans or Maria Schneider. 

In 2009 she founded her Big Band.

Ever since the Austrian-born jazz composer and pianist Barbara Bruckmüller can remember, the Big Band Sound cast a spell on her. She was fascinated by the energy and the rhythm that came from the swing bands and dance orchestras of the 30ties and 40ties. Later, in the course of her jazz piano studies, the music of Oliver Nelson, Gil Evans, Mel Lewis/Thad Jones, Bob Brookmeyer and Maria Schneider came to her attention and she discovered that a Big Band not only lives from its power, but also offers a wide and deep range of sounds.  

During her studies Barbara wrote her first big band compositions and arrangements and found her own Jazz Orchestra. She had the luck to cast it with very well known and some of the best Austrian and international jazz musicians like trombonist Robert Bachner (Vienna Art Orchestra), rising star Viola Falb on saxophone or the late bassist Paulo Cardoso (Art Farmer, Benny Golson, Kenny Kirkland), as well pianist Danny Grissett from California.  

In 2013 she won the „Preis der deutschen Schallplattenkritik“ (German Record Critics' Prize) for her debut album „Barbara Bruckmüller Big Band“ containing original music and had the honor to write arrangements and compositions for Christian McBride, Peter Herbert („Bass Instinct“) and „The Su'Sis“ among others.   

One year later Barbara recorded the next CD for which she arranged traditional Viennese Songs for the Big Band („Mei Muatterl war a Weanarin“ - My mother was a Viennese).   

In 2015/2016 her Big Band was the „Stage Band“ at the Jazz & Music Club Porgy & Bess, Vienna. For this concert series she also wrote a film score for Alfred Hitchcock’s silent movie „The Lodger“ which was performed live to the movie by her small ensemble (10 piece band) and worked together with the Spoken Word artist Wadud Ahmad from Philadelphia.  

In 2017 Barbara was awarded with a grant for composing by the Austrian Office of the Federal Chancellor. With that she wrote „A Chain of Moments – A Suite in Five Parts for Piano, Strings and Jazz Orchestra“ and a Suite for Thelonious Monk’s centennial „MONK, you KNOW!?“ where she extended the 15 piece band by a string quartet.   

Her latest work „The Spaces Within and Without“ was just presented at Porgy&Bess, Vienna and currently she is working on her next recording „The Blackbird Knows Them All“ and „A Chain of Moments“.

musikalische Zusammenarbeit mit / musical collaboration with: Christian McBride, Wadud Ahmad, Peter Herbert, Robert Bachner, Gina Schwarz, Richard Oesterreicher, Paulo Cardoso, Tony Hewitt, Jetlag Allstars u.v.m...

Arbeitsstipendium für Komposition in 2017 durch das

Bundeskanzleramt für Kunst und Kultur Österreich